برای رعایت بهداشت و سلامت پوست خود ابتدا باید اطلاعات کافی از پوست خود داشته باشید و پوست خود را بشناسید و براساس نوع پوستتان از کرم‌ها، لوسیون‌ها و ماسک‌ها استفاده کنید. پوست‌ها برحسب ظاهر خارجی به ۴ دسته تقسیم می‌شوند.
  •     پوست چرب
  •     پوست خشک
  •     پوست مختلط
  •     پوست طبیعی


پوست چرب
پوست چرب برخلاف پوست خشک نسبتا ضخیم بوده و دارای منافذ فراوان و بازی است. غده‌های چربی پوست بسیار فعالند و بیش از حد معمول چربی ترشح می‌کنند و اکثرا به دلیل لایه چربی که روی پوست دیده می‌شود، براق به نظر می‌رسد. این پوست مقاوم‌تر از پوست خشک است و دیرتر دچار چین و چروک می‌شود، اما به دلیل اینکه پوست‌های چرب مستعد جذب گرد و غبار هستند، زودتر کثیف می‌شوند و باید چندین مرتبه در طول روز پاک شوند.

پوست خشک
پوست‌های خشک، نازک و ظریفند و اپیدرم – رو پوست – در این نوع پوست بسیار نازک و ترشح غددچربی در این نوع کم است و پوست کم‌چرب و حساسی است و قابلیت تحریک‌ناپذیری دارد و در بعضی موارد عروق خونی آن مشخص است. مقدار منافذ پوست‌های خشک بسیار کم است و گاهی هیچ منفذی را برروی آن نمی‌توانید مشاهده کنید. معمولا در این افراد بعد از شستن صورت، کشیدگی پوست مخصوصا بر روی گونه‌ها حس می‌شود.
مستعد چین و چروک است
به علت شکنندگی و حساسیت زیاد پوست خشک، در ابتدا خطوط ظریفی در اطراف چشمان و لب‌ها تشکیل می‌شود که اگر به آنها رسیدگی نشود، تبدیل به چروک خواهند شد. این خطوط معمولا ابتدا در گوشه بالایی چشم‌ها، دو طرف بینی و دهان و بعد روی پیشانی و میان ابروها ظاهر می‌شوند؛ در ضمن باید توجه داشت که کمبود پروتئین، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و چربی‌ها می‌توانند در بدن سبب خستگی پوست شوند.

پوست مختلط
پوست‌های مختلط مجموعه‌ای از پوست چرب، خشک و معمولی هستند؛ به این صورت که قسمت‌هایی از بدن چرب، قسمتی دیگر خشک و قسمتی هم معمولی است. به‌طور مثال در صورت، پوست پیشانی، بینی و چانه چرب و بقیه نقاط صورت مخصوصا شقیقه‌ها و گونه‌ها خشک است. نگهداری و رسیدگی به این نوع پوست‌ها کمی مشکل‌تر است، زیرا باید از هر دو روش نگهداری از پوست‌های خشک و چرب استفاده شود. متاسفانه این نوع پوست عمومیت بیشتری دارد و برای سلامت آن باید از پاک‌کننده‌ها، تقویت‌کننده‌ها و کرم‌های مرطوب‌کننده در قسمت‌های خشک و چرب پوست، مطابق با نوع پوست آن ناحیه، استفاده شود.

پوست طبیعی
بهترین و سالم‌ترین نوع پوست، پوست طبیعی است. پوست طبیعی، پوستی سالم و بی‌عیب است؛ نه خیلی خشک بوده نه خیلی چرب و این بدین معناست که تمام اجزای پوست به اندازه و به موقع فعالیت می‌کنند. پوست طبیعی رنگی زیبا دارد، صاف و نرم است و معمولا بر روی آن چین و چروک، لکه‌های ریز سفید، قهوه‌ای و آثار جوش دیده نمی‌شود. اشخاص کمی دارای این پوست هستند. شست‌وشو و تمیز کردن مرتب پوست با استفاده از لوسیون‌های گیاهی و تقویتی مناسب، باعث حفظ سلامتی این نوع پوست‌ها می‌شود.

محصولات مرتبط:
خانواده Q10
خانواده بوتاکس B&V