“بوشهر با طعم گروه صنعتی پلیمر”
( مصاحبه اختصاصی خبرنامه همایش فرازان با جناب آقای وطن دوست )
– یک بیوگرافی کامل از پلیمر بوشهر بگویید ، از چه زمانی تاسیس شد و بنیانگذار آن چه کسی بود ، چه محصولاتی دارد ، چه تعداد پرسنل ،و چه جایگاهی در بازار رقبا دارد ؟


– مهندس وطن دوست : در سال ۱۳۶۲ با مدیریت پدر اینجانب مهندس وطن دوست کارمان را آغاز کردیم که البته قابل ذکر است ایشان پدر کل ۱۷۰۰ نفر پرسنلی که در گروه هستند میباشند .

ایشان در سال ۱۳۶۲ مناطق بوشهر ، کرمان ، تبریز ، اصفهان و تهران را بررسی کردند و در نهایت استان بوشهر به چند دلیل انتخاب شد :

۱- وجود بندر در استان بوشهر که صادرات و واردات را راحت تر میکرد
۲- زمین های شوره زار استان که به درد هیچ کاری جز صنعت نمیخورد
۳- مساله محرومیت و ایجاد اشتغال در بوشهر
۴- سطح فرهنگ بالایی که در استان بوشهر بوده و هست


اصلی ترین هدف ایشان ایجاد بالاترین میزان اشتغال زایی بوده است و هدف اصلی بنیانگذاری یک مجموعه چندین هزار نفری بوده ، که زیر نظر ایشان کار کنند . اولین شرکتی که تاسیس شد حصیر بافی الغدیر بود .
از سال ۶۲ تا ۸۰ ، ۲۴ واحد تولیدی و ۳۲ شرکت تاسیس شد و هر ۸ تا ۹ ماه ، یک کارخانه تاسیس میشد . تمام لوازم مورد نیاز از تهران باید می آمد و هفته ای ۲ پرواز بیشتر وجود نداشت و به دلیل جنگ تمام کارها را خودشان انجام می دادند ، از ریختن فونداسیون تا نصب دستگاه . کارخانه گونی بافی در سال ۶۵ و بعد از آن نایلون ، نخ ، چرم بوشهر و مروارید پنبه ریز در طی یک سال و نیم تاسیس گردید . در سال ۷۵ ، دو رشته کاری دیگر ، کارخانه آفرید ( شاخه آبزیان ) ، کارخانه تولید میگو و تن ماهی نیز به این واحدها اضافه شد . نقطه اوج گروه بین سالهای ۷۸ تا ۸۱ بود . کارخانه های ملی پروژه “مند” و پرورش میگو ۱۰۰۰ هکتاری در سال ۷۹ تاسیس شدند . پروژه “مند” تنها پروژه ای است که دارای برترین تکنولوژیها میباشد . همزمان با کلنگ زنی کارخانه “مند” در خرداد ماه سال ۸۰ ، مجوز کارخانه “هووراش” که ظرفیت تولید ۲۵ هزار تن را داراست صادر گردید و پس از ۸ ماه افتتاح شد . در سال ۸۰ و ۸۱ تعداد پرسنل ما به ۳۷۰۰ نفر رسیده بود که به دلیل شرایط اقتصادی برای کل واحدهای تولیدی کاهش نیرو داشتیم . اما با تلاش دوباره میخواهیم که به ۱۰۰۰۰ نفر برسیم و در چرخه اقتصادی ایران و دنیا نقش مثبتی داشته باشیم .
– تعریف شما از موفقیت چیست ، و چگونه میتوان در ایران مثل شما موفق شد و درخشید ، و چه رههایی را پیشنهاد میکنید ؟
– مهندس وطن دوست : به نظر من یکی از خصوصیات یک مدیر موفق توجه به نیازهای اشخاصی است که در کنارش هستند . یک مدیر موفق باید نترس و ریسک پذیر باشد و در حوزه ای ورود کند که دیگران جرات وارد شدن به آن را ندارند . اگر تیمتان را در مسیر درست هدایت کنید بدون شک موفق خواهید شد و اگر نظرات رهبر تیم با نظرات افراد تیم موافق نباشد این احتمال هست که زمانی فرا برسد که پشت سرتان را نگاه کنید و ببینید که هیچ کس وجود ندارد .
– محمد وطن دوست را چه جور آدمی میبینید که توانسته با موفقیت و محبوبیت رهبر این سازمان بزرگ باشد ؟
– مهندس وطن دوست : team work در کاری که ما انجام میدهیم مساله بسیار مهمی است . اگر کار گروهی نباشد هرگز به جلو نمیرود . روند کاری ما حکایت یک زنجیری است که تمام حلقه های آن به هم متصل هستند و محمد وطن دوست یا هر کس دیگری به تنهایی نمی توانست به اینجا برسد و پیشرفت کند .
– چگونه توانسته اید در بازار بی ثبات ایران که با تحریم ها دست و پنجه نرم میکند و از تغییرات مداوم مدیریتی رنج می برد موفق باشید ؟
– مهندس وطن دوست : داستانی را برایتان بازگو می کنم که در موفقیت من تاثیر گذار بوده است . رنگ بنفش در ۷۰۰ یا ۸۰۰ سال پیش به سختی به دست می آمد و به همین دلیل رنگ پرچم یا لباس پادشاهان بنفش بود تا نشانی از قدرت باشد . فنیقی های دریای مدیترانه با خرد کردن حلزون توانستند رنگ بنفش را از داخل آن استخراج کنند . رییس ارتش کل بادبانها را بنفش کرد تا وقتی به ساحلی نزدیک می شوند بتوانند اجازه ورود بگیرند ، چون افراد آن منطقه با دیدن رنگ بنفش پی به قدرت آنها می بردند .
در مسایل اقتصادی نیز باید یاد بگیریم که آن رنگ بنفش را استخراج کنیم و مسایل اقتصادی را دور بزنیم . با وجود سطح بالای علم و آگاهی مردم ایران تحریم ها و مسایل اقتصادی را دور بزنیم .
– آیا صحبت خاصی برای مخاطبین خود دارید ؟
– مهندس وطن دوست : خرید محصولات ایرانی و ایجاد اشتغال ایرانی . دوست دارم به تمامی خوانندگان این مطالب بگویم محصولات ایرانی از محصولات خارجی در خیلی از زمینه ها چیزی کمتر ندارند به شرطی که ارتباط تولید کننده با مصرف کننده قطع نشود . هیچ تولید کننده ای از اینکه مصرف کننده نقاط ضعف محصولش را پیدا کند ناراحت نمیشود چرا که باعث بهتر شدن محصولش میشود . امیدوارم کلیه مدیرانی که این مقاله را می خوانند بدانند که آموزش یکی از ارکان مهم اقتصاد میباشد و به شرکتها و واحدهایی که مروج آموزش هستند بها بدهند …

  • ایران : قدرت
  • پلیمر بوشهر : اشتغال زایی ، تولید
  • اقتصاد : اصول گرایی ، مونوپل
  • موفقیت : پدرم ( مهندس وطن دوست )
  • شکست : خودخواهی
  • منابع انسانی : مهمترین سرمایه
  • فروش بازاریابی : سرعت رشد
  • رقیب : بالاترین
  • مشتری : تاج سر